Krize způsobená Covid-19 urychlila změny v gastronomii a v chování zákazníků. Dejte gastronomii nový status, uznání a respekt. Důležitá je odvaha, sebevědomí a kreativita.
V gastronomii vznikají nové trendy spojené s inovací, kreativitou a odvahou pustit se do dalších doplňkových služeb. Okénkový prodej, rozvoz jídel, krabičková zdravá strava, ale i klasická kuchyně, nabídka farmářských surovin, catering, food truck, privátní vaření. Perfektní výkon, dobrá kvalita a aktivita šéfkuchařů již nebudou jen výsadou exkluzivních podniků.
Jak COVID změnil gastronomii?
Zvýšení digitalizace
- díky modernímu a intuitivnímu webu jste viditelní po celém světě
- cloudová připojení – přístup provozovatelů restaurací odkudkoli a ovládání online
- kuchyňské monitory např. přehled pro aktuální stav přípravy jídel jedním dotykem, pro odstranění chaosu v příjmu aj.
- sociální sítě jako Facebook, Linkedln, Instagram, Tik Tok, …ne však každá síť je užitečná a nezbytná pro každou společnost, důležité je, kde najdete své zákazníky
Vytvoření nových zdrojů příjmů
- online nakupování – i po pandemii budou lidé jíst častěji doma
- individuální stravování – přenést zážitek z restaurace domů (více či méně připravených jídel na ohřátí nebo dovaření)
- pobyt venku je považován za bezpečnější než v interiéru, venkovní prostory budou větší než vnitřní
- piknik prožívá renesanci, catering tam, kde jsou hosté včetně doplňování nápojů a odvoz odpadu na vyžádání
- drive-in se stává trendovým životním stylem a objevuje se jako zážitek z jídla v autě
- díky novým a kvalitnějším nabídkám potravin je jídlo druhou hlavní věcí vedle promítání filmu
- komerčně provozovaná kuchyň, tzv. temná kuchyně, restaurace bez prostorů stravování, „pouze doručení“
Zážitková gastronomie
- gastronomie se stává náhradou dovolené – kulinářské výlety za účelem poznání nových věcí nebo oživení vzpomínek
- all-inclusive kulinářské zážitky k dispozici kdykoli a kdekoli je host,
- mobilní varná stanice pro zážitkovou gastronomii
- kromě produktů jsou požadovány také služby a osobní poradenství, např. víno na vyžádání s online someliérem
- mindful drinking, mindful eating, mindful choices neboli jíst a pít všímavě, s radostí, vychutnat si každé sousto
Udržitelnost, sezónnost, regionálnost
- důvěra je klíčem k návratu hostů! „Věrnostní karty“ se vyplatí.
- jasná komunikace se stravovacím týmem – kam jdete!
- efektivita provozu, zkrácení provozních nebo výrobních časů
- vztah k surovině a dodavatelům, na jídelníček psát jména dodavatelů
- transparentnost použitých potravin: meet food – dnešní spotřebitelé chtějí vědět původ, zpracování a přísady
- heslo je rychlé a zdravé, rychlé občerstvení fast food doplnit o čerstvé saláty
- optimalizace jídelního lístku na více bezmasých a veganských jídel
- snížení nabídky menu, zjednodušení = snížení zásob
- omezení závodního stravování (kantýny) – lidé budou nadále více využívat homeoffice
- investice do nových možností produktů s nízkým podílem práce (heat and serve – ohřej a prodávej)
Bezpečnost a ekologie
- bezkontaktní platby se stanou samozřejmostí
- bezkontaktní provozovny pěšky nebo autem pro výběr jídel (take-away, drive-through)
- vylepšení obalových materiálů
- hygienické zpracování a manipulace s potravinami
- umožnění pravidelné dezinfekce a hygieny hostů v restauraci
- úspora plastů, jednorázové nádobí a plastová brčka budou od roku 2021 zakázány
- likvidace organického odpadu bez plastů
zdroj: internet
Buďte první kdo přidá komentář