To je otázka, která se řadě cestovatelům, kteří cestují Evropou i mimo ni, promítá v hlavě, když jde o spropitné. Spropitné se dává ve chvíli, kdy jste velice spokojení se službou, která Vám byla poskytnuta. Spropitné je sice výrazem díků a spokojenosti, někdy jím ale můžeme i urazit. V některých zemích se samotný akt předání „dýška“ může proměnit v trapnou situaci, která nebude zcela příjemná obdarovanému ani Vám.
Komu dáváme „dýško“, ale neměli bychom?
- Obsluze v restauraci
Obecně platí (hlavně v USA) nechat spropitné ve výši 15 až 20 procent z ceny. V Evropě se nechává spropitné pár eur. V současnosti se může zdát, že spropitné v restauraci se spíše než jako dobrý mrav bere jako něco naprosto běžného. Nicméně například v Dánsku není spropitné v restauracích běžné. Podobně je tomu i na Novém Zélandu. V některých zemích se již začíná stávat běžnou praxí spropitné započítané v ceně. To platí například v Norsku, kde Vám většinou přinesou v deskách na účtenky účet, ve kterém je již automaticky započítáno spropitné 10 procent.
- Zaměstnancům velkých hotelových komplexů
Pokud se ubytujete v hotelu, kdy si vaše zavazadla předá pět zaměstnanců, snadno může dojít ke zmatkům. Zpravidla je to ten, který dopraví zavazadla až do Vašeho pokoje a uloží jej na stoličku na zavazadla.
Komu naopak spropitné nedáváme, ale měli bychom?
- Pokojským
Spropitné personálu, který zajišťuje úklid hotelových pokojů, je nejvíce matoucí ze všech typů dalších hotelových služeb. Pokojským by se spropitné jistě mělo dávat, jen je třeba si dát pozor, kde ho zanechat. Nejlepší řešení je nechat drobné pod polštářem či na polštáři. Necháte-li peníze na nočním stolku, pokojská si může myslet, že jste si tam peníze pouze odložili a že nejsou pro ni.
- Recepčním
Pokud Vám recepční dokáže sehnat místo ve vyhlášené restauraci, kde není možné sehnat stůl, či zařídit lístky na vyprodaný koncert v divadle, rozhodně si zaslouží spropitné. Nemusíte jej však dávat, když Vám na mapě ukáže nejkratší cestu do supermarketu či zajistí odvoz.
Buďte první kdo přidá komentář