Jídelní lístek je vizitkou restaurace

Klíčem k úspěchu restaurace je jídelní lístek. Bývá již uveřejněn před vchodem do restaurace, aby zákazníka nalákal svým obsahem. Jídelní lístek patří mezi nejdůležitější nástroj komunikace. Proto bychom mu měli věnovat velkou pozornost při jeho přípravě, dát mu správnou podobu a využít jeho široký potenciál.

Aby jídelní lístek fungoval

Tvorba jídelního lístku

Při tvorbě jídelního lístku bychom se měli držet následujících zásad:

  • image restaurace (styl, místo působení)
  • Cílová skupina (složení obyvatel v okolí, podmínky pro zavedení snídaní, roznášková služba)
  • Konkurence (čím se odlišujeme, v čem jsme jedineční)
  • Obměny dvakrát do roka nutností
  • Správné nacenění produktů
  • Produkt (co je v trendu, zkušenosti kuchařů, domácí suroviny, porce, receptury, sezónní suroviny)

Kolik jídelních lístků?

Je potřeba počítat s tím, že počet jídelních lístků by měl pokrýt nejméně 50% počtu míst v podniku. Dalších 20% by mělo být připraveno pro nenadálé události, apod.

  • menu se předkládá hostům v klasických deskách s vyměnitelnými vložkami. Jídelní lístky jsou dodávány v různých barvách a provedeních, moderních i tradičních tvarů
  • denní nabídky menu se dají jednoduše upevnit na desku s klipem, která je umístěna na podstavci. Slouží jako prezentace jídel pro celý stůl
  • malé stojánky na jídelní lístek slouží jako prezentace menu pro každého hosta při slavnostních příležitostech, pro název pochutiny na banketních stolech aj.
  • nabídku menu můžete také stylově nabízet pomocí informačních tabulek

Náležitost jídelních lístků

  • Název a sídlo společnosti, kontakty
  • Datum platnosti
  • Název pokrmů a příloh
  • Cena pokrmů (upozornění na změnu dle váhy, např. u ryb)
  • Jména odpovědných pracovníků
  • Lze uvádět informace o restauraci

Než napíšete jídelní lístek, udělejte si rozbor:

  • struktura hostů – jací hosté přicházejí, jaké je jejich očekávání, jakou cílovou skupinu chceme ještě oslovit? Jaké je složení obyvatel v okolí a jak žijí? Jsou podmínky pro zavedení snídaní nebo dodávku jídel domů, případně jinak
  • všeobecné náklady a cena – jaká je cenová úroveň konkurence? Máme možnosti cenového zvýšení? Můžeme pružně reagovat na aktuální a sezónní nabídku surovin a tuto zařadit do jídelního lístku?
  • rozbor obratu – co jsou nejprodávanější produkty a co se neprodává dobře
  • podrobný rozbor produktu – pouze detailní rozbor jednotlivých produktů ukáže pravdu. Pokud je zisk malý nebo dokonce vzniká ztráta, jdou jenom tři možnosti: změnit recepturu, zvýšit cenu nebo pokrm zrušit
  • sortiment – jaké produkty jsou v trendu, co prodává konkurence, jaké jsou zkušenosti z podobných podniků. Jak často budeme sortiment obměňovat se stávajícími surovinami.
  • rozbor surovin – můžeme zaměnit některé suroviny, např. použitím konveniencí, které sníží pracnost a náklady na přípravu pokrmů? Můžeme upustit od málo používaných surovin a nahradit je surovinami, které hostům přinesou užitek, např. větší porcí?
  • rozbor konkurence – máme jiné produkty než konkurence? Jsme v naší nabídce jedineční

Jak napsat jídelní lístek?

  • Hlavně bez chyb a gramaticky správně
  • běžném provozu nepoužívejte vysoce odborné názvy – host jim nerozumí
  • vlastní názvy uvádějte do „uvozovek“ s následným vysvětlením, co hosta čeká
  • nepřehánějte a říkejte pravdu
  • nepoužívejte zkratky
  • uvádějte váhu surovin v syrovém stavu a ceny včetně DPH

Jenom česky nebo i cizojazyčně?

Pokud je možnost příchodu cizojazyčných hostů tak určitě. Držte se těchto zásad:

  • k překladům nepoužívejte automatické internetové nebo počítačové překladače! Vznikají nesmysly, kterým nikdo nerozumí.
  • vyhledejte nejlépe rodilé mluvčí nebo lidi, kteří v jazykovém prostředí dlouhodobě žili
  • k jídlům a nápojům přiřaďte číselné kódy. Usnadníte práci obsluze a zamezíte záměnám

Pravidla pro sestavení jídelního lístku

Níže uvedená pravidla s malými rozdíly se používají ve všech vyspělých státech světa. Je tím usnadněn výběr pokrmů a přehlednost jídelního lístku.

  • Studené předkrmy
  • Polévky
  • Teplé předkrmy
  • Ryby
  • Drůbež
  • Zvěřina
  • Dětské pokrmy
  • Dietní pokrmy
  • Speciality podniku
  • Hotové pokrmy
  • Jídla na objednávku
  • Bezmasé pokrmy
  • Sýry
  • dezerty, moučníky, zmrzliny
  • přílohy
About Eva Povová 183 Článků
Její hobby jsou ruční práce, ráda čte a dívá se na detektivky. eva.loket@seznam.cz

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*